shopify
analytics

5 Τροφές Που Θα Σας Γεμίσουν Χοληστερίνη

Νικομάνη Σπυριδούλα Διαιτολόγος, Διατροφολόγος

5 Τροφές Που Θα Σας Γεμίσουν Χοληστερίνη

Η χοληστερίνη ή χοληστερόλη είναι μια λιπαρή ουσία απαραίτητη στον οργανισμό για την παραγωγή βιταμίνης D, ορμονών και χολικού οξέος. Ένα μεγάλο μέρος της χοληστερόλης παράγεται από τον ίδιο τον οργανισμό στο συκώτι. Επιπλέον, ποσότητα αυτής προσλαμβάνουμε και από ορισμένα ζωικά τρόφιμα όπως κρέας, αυγά, γαλακτοκομικά προϊόντα ( διαιτητική χοληστερόλη ).

Η διαιτητική χοληστερίνη συνήθως έχει πολύ μικρή επίδραση στα επίπεδα χοληστερίνης στο αίμα, οπότε τα παραπάνω τρόφιμα μπορούν να καταναλώνονται με μέτρο, στα πλαίσια μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής. Από την άλλη μεριά, η υπερβολική κατανάλωση κορεσμένων και trans λιπαρών έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στη χοληστερίνη από ότι η διαιτητική χοληστερίνη.

Η χοληστερίνη μεταφέρεται στο αίμα με τη βοήθεια ενώσεων που λέγονται λιποπρωτεΐνες. Ορισμένες από αυτές ευνοούν το σχηματισμό της αθηρωματικής πλάκας και ανήκουν σ’ αυτήν την κατηγορία που ονομάζουμε κακή χοληστερίνη ή LDL-χοληστερίνη (φυσιολογικά επίπεδα χαμηλότερα από 100mg/dl). Άλλες δρουν προστατευτικά, βοηθώντας την εξαφάνιση της πλεονάζουσας χοληστερίνης μέσα στα κύτταρα και ανήκουν στην κατηγορία που ονομάζουμε καλή χοληστερίνη ή HDL-χοληστερίνη (φυσιολογικά επίπεδα ψηλότερα από 40mg/dl ή να αντιστοιχεί πάντα στο 95% της συνολικής χοληστερίνης). Η φυσιολογική τιμή της ολικής χοληστερόλης σε άνδρες και γυναίκες είναι μέχρι 200mg/dl.



Ποια είναι όμως πέντε από τα τρόφιμα που καταναλώνονται στην καθημερινή μας διατροφή και χωρίς να το καταλάβουμε αυξάνουν τη χοληστερίνη μας;

1. Πλήρες γαλακτοκομικά προϊόντα: Όλοι οι διαιτολόγοι λέμε ότι το γάλα, το γιαούρτι καθώς και το τυρί θα πρέπει να καλύπτουν 3 – 4 μερίδες ημερησίως, όμως διαρκώς τονίζουμε να προτιμώνται γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά διότι τα κορεσμένα λιπαρά βρίσκονται σε γαλακτοκομικά προϊόντα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά.

2. Η συχνή κατανάλωση fast food: Όταν παραγγείλουμε φαγητό απ’ έξω συνήθως φροντίζουμε να επιλέξουμε μικρή ποσότητα από αγαπημένο μας απαγορευμένο φαγητό ή ένα υγιεινό φαγητό σύμφωνα με τη δική μας εκτίμηση. Γνωρίζετε όμως τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιήθηκαν για την παρασκευή αυτών; Γνωρίζετε ότι σε αρκετά <<ταχυπωλεία>> χρησιμοποιούν λίπος αρνιού ( πλούσιο σε κορεσμένα και trans λιπαρά ) προκειμένου να τηγανίσουν γευστικότατες πατάτες;

3. Η πέτσα από το κοτόπουλο: Το κοτόπουλο είναι από όλους γνωστό ότι ανήκει στο άπαχο και με χαμηλά λιπαρά κρέας. Το αποτέλεσμα όμως θα είναι η αύξηση της χοληστερόλης αν δε φανούμε αρκετά δυνατοί έτσι ώστε να αφαιρέσουμε το ορατό λίπος ( πέτσα ) από το ψημένο ή βραστό μας κοτόπουλο.

4. Τα διάφορα σφολιατοειδή ή κρουασάν, μπισκότα κ.τ.λ. που συνήθως αγοράζουμε από τον πλησιέστερο φούρνο στη δουλειά μας διότι δεν προλάβαμε να πάρουμε πρωινό στο σπίτι. Όλα αυτά ίσως αν τα μελετήσουμε από άποψη θερμίδων στο τέλος να παρηγορήσουμε τον εαυτό μας και να πούμε ότι το μεσημέρι θα φάμε σαλάτα, όμως από την πλευρά της χοληστερόλης που καταναλώσαμε δεν ισχύει κάτι τέτοιο διότι όλα αυτά είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά, τα οποία αυξάνουν την LDL και την ολική χοληστερόλη και επίσης περιέχουν και trans λιπαρά που όχι μόνο αυξάνουν την ολική και την LDL χοληστερόλη αλλά μειώνουν και την HDL χοληστερόλη.

5. Το βούτυρο είναι μια ακόμη πηγή πλούσια σε κορεσμένα και trans λιπαρά και δυστυχώς πολλές νοικοκυρές το χρησιμοποιούν στη μαγειρική και στη ζαχαροπλαστική. Έτσι, ενώ εμείς τρώμε ένα κομμάτι κέικ που μας κέρασαν αν γνωρίζαμε ότι μέσα περιέχει μεγάλη ποσότητα σε βούτυρο αντί για φυτική μαργαρίνη θα ήμασταν σίγουροι ότι η χοληστερίνη μας ακόμη μία φορά έφτασε στα ύψη.
Άρα, ας μην ξεχνάμε ότι ακόμα και στο φαγητό τα φαινόμενα καμιά φορά απατούν.

 

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0