shopify
analytics

Δέρμα και διατροφή

Ντενίκαρου Αθηνά, Διαιτολόγος

Δέρμα και διατροφή

Πόσες φορές έχετε παρατηρήσει ότι το δέρμα σας είναι θαμπό, κουρασμένο, αφυδατωμένο, άτονο. Τι να φταίει άραγε και τι μπορούμε να κάνουμε προκειμένου να πετύχουμε την καλύτερη όψη της επιδερμίδας μας; 

Συχνά περνάμε ώρες σε καταστήματα καλλυντικών ψάχνοντας να βρούμε το καλύτερο προϊόν, διατεθειμένοι να ξοδέψουμε ακόμα και μια περιουσία ευελπιστώντας ότι αυτό θα κάνει θαύματα και από την επόμενη κιόλας μέρα το δέρμα μας θα λάμπει, θα είναι σφριγηλό και ενυδατωμένο. Δυστυχώς όμως αυτό δεν είναι αρκετό αν δεν συνδυαστεί με την ενυδάτωση και θρέψη της επιδερμίδας «εκ των έσω».

Η υγεία της επιδερμίδας μας επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες οι κυριότεροι από τους οποίους είναι :



Το περιβάλλον με την έννοια της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και  υπεριώδους ακτινοβολίας (URV) η οποία σταδιακά οδηγεί στη λεγόμενη φωτογήρανση. Η κληρονομικότητα, το stress και η ψυχολογική κατάσταση, ορμονικοί παράγοντες (κυρίως στις γυναίκες), οι ελεύθερες ρίζες οξυγόνου παίζουν επίσης αρνητικό ρόλο στην διατήρηση της υγείας της επιδερμίδας μας.

Από την άλλη ο πιο σημαντικός σύμμαχος της υγείας και της ομορφιάς της επιδερμίδας μας είναι η ποιότητα της διατροφής μας  που μπορεί όχι μόνο να την αναδείξει αλλά και να την προστατέψει από την ατμοσφαιρική ρύπανση και την φωτογήρανση. Είναι ίσως ο μόνος παράγοντας που μπορούμε να ελέγξουμε. Όλα τα κύτταρα στο ανθρώπινο σώμα χρειάζονται βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και απαραίτητα αμινοξέα. Όλα αυτά καμία κρέμα, όσο ακριβή και αν είναι, δεν μπορεί να τα αντικαταστήσει.

Αν και σε γενικές γραμμές αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να ακολουθούμε έναν ισορροπημένο τρόπο διατροφής και ζωής που θα χαρίσει ευεξία σε όλο μας τον οργανισμό o συνδυασμός κάποιων βιταμινών, ιχνοστοιχείων και μετάλλων μπορεί να συνεισφέρει πολύ στην υγεία της επιδερμίδας μας και αντίθετα η έλλειψη τους μπορεί να επιφέρει βλάβες στην εμφάνιση και λειτουργικότητα του δέρματος.  Ας τα δούμε ένα ένα:

Καταρχήν θα πρέπει να εξασφαλίσουμε για τον οργανισμό μας μια ισορροπημένη και με ποικιλία διατροφή που θα αποτρέψει τυχόν ελλείψεις θρεπτικών συστατικών.

Νερό: Το νερό είναι απαραίτητο για την αποφυγή αφυδάτωσης της επιδερμίδας άρα και ρυτίδων. Αν δεν λαμβάνουμε επαρκή ποσότητα νερού, το δέρμα θα είναι το πρώτο που θα αισθανθεί άμεσα τις επιπτώσεις που επιφέρει η έλλειψή του. Το νερό μεταφέρει θρεπτικά συστατικά στο δέρμα και απομακρύνει τις άχρηστες ουσίες.  Για τους ενήλικες σαν γενική οδηγία θα μπορούσε να ειπωθεί ότι η απαραίτητη ποσότητα νερού που πρέπει να λαμβάνουμε καθημερινά είναι 8 μεγάλα ποτήρια (1.5 λίτρο). Προσοχή όμως, δεν πρέπει να περιμένουμε να διψάσουμε για να πιούμε νερό. Η αίσθηση της δίψας είναι ένας καθυστερημένος δείκτης αφυδάτωσης.

Οι βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία παίζουν σημαντικό ρόλο στην διατήρηση της καλής υγείας του δέρματος.

Βιταμίνη C ή ασκορβικό οξύ:  Είναι ισχυρό αντιοξειδωτικό και προστατεύει άλλα αντιοξειδωτικά όπως ή βιταμίνη Ε, Α και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα. Παίζει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση του κολλαγόνου, δομική πρωτεΐνη της επιδερμίδας. Επίσης συντελεί στην γρήγορη επούλωση των πληγών.  Τα περισσότερα συμπτώματα ανεπάρκειας σε βιταμίνη C  αποδίδονται στη διάσπαση κολλαγόνου προκαλώντας μαλακή σάρκα, αδυναμία,  αποδυνάμωση των αιμοφόρων αγγείων  και στην ρήξη των τριχοειδών που βρίσκονται στις εξωτερικές στοιβάδες του δέρματος.

Το αλκοόλ, το κάπνισμα και η κατανάλωση καφέ έχουν δυσμενείς επιδράσεις στη χρησιμοποίηση της βιταμίνης C από τον οργανισμό.

Πλούσιες πηγές αποτελούν τα εσπεριδοειδή φρούτα, ντομάτες, φράουλες, πιπεριές, μπρόκολο, σπανάκι.

Βιταμίνη Ε ή τοκοφερόλη:  Λόγω της ευαισθησίας της στην οξείδωση, προστατεύει άλλες ουσίες από οξειδώσεις όπως τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα και τη βιταμίνη Α.  Επίσης ασκεί αντιοξειδωτική δράση προστατεύοντας τόσο τα λευκά όσο και τα ερυθρά αιμοσφαίρια από τη ρήξη των μεμβρανών τους.  Βοηθάει στην πρόληψη της γήρανσης του δέρματος και ενισχύει την αντοχή του δέρματος κατά της ηλιακής ακτινοβολίας.

Πλούσιες πηγές αποτελούν οι σπόροι δημητριακών, σολομός, όσπρια, αμύγδαλα, φυλλώδη λαχανικά, ελαιόλαδο, σησαμέλαιο. Ο συνδυασμός των βιταμινών C και Ε παρέχει ισχυρότερη φωτοπροστατευτική δράση από ότι θα παρείχε η κάθε μια μεμονωμένα

Βιταμίνη Α ή ρετινόλη :  Είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη, η οποία παίζει ρόλο σε πολλές λειτουργίες του οργανισμού όπως όραση, νευρικό σύστημα, φυσική άμυνα του οργανισμού,  διατήρηση της ελαστικότητας του δέρματος και των εσωτερικών υμένων, αιμοποιητικό σύστημα.  Είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της καλής κατάστασης του δέρματος και  σε καταστάσεις έλλειψης της βιταμίνης η επιδερμίδα μπορεί να γίνει ξηρή (ξηροδερμία), εύθραυστη και επιρρεπής σε ρυτίδες.

Πλούσιες πηγές  είναι το συκώτι, ιχθυέλαια, γάλα,  κρόκος αυγού. Επίσης οι πατάτες τα βερίκοκα, τα καρότα, τα κολοκύθια,  μπορεί να μην είναι πλούσια σε βιταμίνη Α, είναι όμως πλούσια σε β-καροτίνη  η οποία μετατρέπεται σε βιταμίνη Α. 

Σύμπλεγμα Βιταμινών Β:  Βοηθούν επίσης στην διατήρηση της ομαλής λειτουργίας του δέρματος , Συμπτώματα έλλειψης αποτελούν η εξασθένηση της άμυνας του οργανισμού, ευερεθιστότητα και δερματικές παθήσεις,  Καλές πήγες είναι τα δημητριακά , το γάλα, λαχανικά, φρούτα, συκώτι (Β12)

Σελήνιο: Ισχυρό αντιοξειδωτικό. Μειώνει την καταστροφική επίδραση της υπεριώδους ακτινοβολίας στο δέρμα.

Πλούσιες πηγές αποτελούν το συκώτι, κρέας ,θαλασσινά, δημητριακά ολικής άλεσης και τα λαχανικά.

Ψευδάργυρος:  Συμμετέχει στη γρήγορη θεραπεία τραυμάτων καθώς και στη διατήρηση του κολλαγόνου και της ελαστίνης.

Πλούσιες πηγές : συκώτι, κρέας, οστρακοειδή, ξηροί καρποί, μανιτάρια.

Τέλος η μεγάλη αυξομείωση βάρους μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες στην όψη και ελαστικότητα της επιδερμίδας. Όταν παίρνουμε βάρος το δέρμα τεντώνεται και όταν μετά το χάνουμε δεν μπορεί να επανέλθει στο αρχικό επίπεδο μιας και έχει χάσει κατά ένα βαθμό την ελαστικότητα του. Φανταστείτε ένα μπαλόνι που το φουσκώνουμε πολύ και μετά βγάζουμε τον αέρα. Είναι κατά πολύ μικρότερο αλλά έχει χάσει την ελαστικότητα του και σε καμία περίπτωση δεν είναι όπως ήταν πριν το φουσκώσουμε. Κάπως έτσι είναι με την αυξομείωση βάρους και το δέρμα.

Ανακεφαλαιώνοντας λοιπόν αυτό που προκύπτει για άλλη μια φορά είναι ότι η ισορροπημένη διατροφή συμπεριλαμβάνοντας τροφές από όλες τις ομάδες (γάλα, δημητριακά, φρούτα και λαχανικά, κρέας και καλά λιπαρά) και την κατανάλωση επαρκούς ποσότητας υγρών, εκτός από τη διατήρηση μιας καλής φυσικής κατάστασης και ευεξίας μπορεί να βοηθήσει πολύ στην βελτίωση της υγείας της επιδερμίδας μας.

denikarou.gr

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0